kawan-kawan

07 January, 2012

AKU, SEKUNTUM TULIP & SEEKOR RAMA-RAMA


Aku,
Si ‘abdun  lemah,
Terpegun dek kepalsuan dunia,
Walau diri mengerti,
Dunia sekadar membohongi dan mengaburi,
Dambakan cinta Rabb,
Tagihkan kasih Allah,
Rindukan rahmat-Nya.

Tubuh ini masih lena,
Diulit mimpi tidak berpenghujung,

Sekuntum tulip,
Membesar di taman menghijau,
Dikawal rapi oleh penjaganya,
Aku ingin seperti tulip itu,
Walau ringkas namun mempesonakan,
Menjadi tarikan para pelancong.

Bermula dengan kepompong,
Berubah wajah kepada rama-rama,
Cantik dan menarik,
Dia redha menempuh hidup ketentuan Ilahi,
Aku jadikan ia simbolik pelayaranku,
Merentasi gelombang dunia.

Aku, sekuntum tulip dan seekor rama-rama,
Aku masih diriku yang lama,
Namun kini,
Ada sesuatu yang baru,
Sekuntum tulip dan seekor rama-rama,
Mereka adalah
Lambang kepada sebuah kehidupan,
Kejadian Yang Maha Berkuasa,
Ciptaan-Nya yang amat aku kagumi.

JAMILAH MOHD NORDDIN,
MAHANG
6.38pm@24 Disember 2004

No comments:

Post a Comment