kawan-kawan

02 January, 2012

Sekolah


SEKOLAH.
Ahmad Syauqi.
(terjemahan versi jamilah mohd norddin)

Aku sekolah, jadikanlah aku seperti ibu yang kamu tidak pernah bosan.
Janganlah merasa kosong seperti ditempatkan daripada rumah ke penjara,
Seolah-olah aku wajah sang pemburu dan kamu burung di dahan pohon,
Hari ini kamu mesti –dan esok kamu mesti mendatangi aku,
Kamu perlu menajamkan akal kamu, jadi dengan akulah akan memperkayakan akal itu,
Aku lampu fikir, kunci akal,
Aku pintu untuk orang yang bersungguh-sungguh, mari, masuklah ikut sebelah kananku,
Esok kamu akan tinggal dalam perkaranganku, dan kamu tidak kenyang dengan makananku,
Dan kamu akan berjumpa dengan saudara yang akan bersamamu selama bertahun,
Yang menggamit ingatan, kerinduan dan kebaikan yang menjadi ingatan.

No comments:

Post a Comment