kawan-kawan

10 May, 2012

soalan dan jawapan

Biarkan semua
lepas 
bebas
Anggota kebas
sesak nafas.

Persoalan demi persoalan
mengasak tanpa jawapan.

Berikan aku jawapan.
Pada semua persoalan
Tenang lena tiada igauan.



Jawapan
Sepatah cukup melegakan.
Aku diam tanpa soalan.

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt
    Dalam dunia ini, setiap soalan kebenaran ada jawapannya. Apabila kita mengabdikan diri dgn Maha pencipta kemana saja kita berada tentu ada jalan penyelesaian soalan dan jawapan. Tetapi setelah manusia mencari sistem lain dgn meninggalkan AlQuran, mmg tiada jalan penyelesaian soalan dan jawapan. Surah AliImran:83 فَغَيْرَ‌ دِينِ اللَّـهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ طَوْعًا وَكَرْ‌هًا وَإِلَيْهِ يُرْ‌جَعُونَ Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu, mereka mencari lain dari ugama Allah? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, sama ada dengan sukarela ataupun terpaksa.
    Malah Allah SWT bagi mereka jawapan hidup yang sempit dan tiada jalan keluar. Surah Toha:124 وَمَنْ أَعْرَ‌ضَ عَن ذِكْرِ‌ي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا "Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit.
    Surah AlAn`am:122 كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِ‌جٍ مِّنْهَا ۚ (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya?
    Ya, jawapan sepatah cukup melegakan dgn kembali kepada `ISLAM`! Wallahualam

    ReplyDelete